lørdag den 3. april 2010

Hjemmerørt stenbiderrogn

Påskesolen dansede, og jeg gik en lille tur forbi Rosenborg. Foråret er på vej på. Se lige alle de krokos foran slottet....og mennesker! Der var mennesker overalt, som lå på græsset og læste, folk der picnic'ede og turister med kamera. København er vågnet af sin dvale. Glædelig påske!


Mine fødder bestemte kursen, så jeg havnede foran fiskemanden. Super tilbud på stenbiderrogn. Jeg elsker rogn.. så jeg købte 300 g, så var der både til aftensmad og fryser. Og hvor svært kan det være at fjerne hinderne, tænkte jeg og gik hjem med den lidt billigere variant.

Ikke så svært, viser det sig :-) Jeg piskede rognene fri fra hinderne og saltede de frie rogn. Eneste udfordring var, at jeg ikke længere ejer en finthullet si - efter et par ture i opvaskemaskinen rustede den op og røg ud, men vupti- badutski et par huller i et plastikkrus - problem solved.

 

Jeg lavede kartoffelrösti til; 6 kartofler groft revet, og lagt i blød med koldt vand for at udvinde lidt af stivelsen. Jeg blandede et pisket æg og lidt fløde samt salt og peber i. Stegt i smør på panden.

Det endelige resultat med masser af alt det gode; Thieses øko creme fraiche, finthakket rødløg og citron. Ægte påskemad, jeg er stadig helt høj af farverne og den fine nye smag.


 Og fryseresten blev hurtigt reduceret til en lille frokosthapser i morgen.

Endelig fandt jeg på aftensmad, hvor min smukke mango balsamico kunne bruges. Jeg købte den sidste gang, jeg var i Sverige på madindkøb. Jeg elsker at finde en ny ingrediens.

Irma havde tilbud på laks, så hovedretten blev laks og perlebygsalat med rød peber og avokado med mango balsamico og krydderurter.

Jeg elsker perlebyggens konsistens, der er lidt at tygge på, og smagen er vidunderlig blid.


Se, det er en påskemiddag efter mine smagsløg... og Loverboy snakker om isdessert senere :-)

Imorgen skal jeg lave andebryster a la thai, men jeg skal lige en tur i blogland og inspireres.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar